![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
LTM 26 (uit 1922)
|
||||||||||
Info over de locomotief: |
|||||||||||
Na de Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) had Nederland het economisch zwaar. Vanaf de jaren '20 begon de welvaart toe te nemen en kreeg het spoor steeds meer concurrentie van het opkomende wegverkeer. Na de Eerste Wereldoorlog reden de eerste bussen in Nederland, die fel concurreerden met de trams. Naast bussen waren personenauto's, fietsen en vrachtwagens in opkomst en wonnen ze steeds meer terrein van het spoor. Veel tram- en treinbedrijven zochten oplossingen om de exploitatie goedkoper uit te voeren om zo te kunnen concurreren. Veel stoomlocomotieven werden vervangen door goedkopere benzine-, diesel- of elektrische treinen of trams. Een stoomlocomotief moet uren van tevoren al worden opgestookt voordat de machine kan worden ingezet. Naast kolen en water kost dit ook veel loon voor het personeel. Ook waren voor een stoomloc altijd een machinist en een stoker nodig; op nieuwer materieel is een stoker niet meer nodig en het nieuwe materieel kan zo worden opgestart als ze nodig zijn. Naast nieuwe locomotieven en treinstellen werden voor lokaalspoorlijnen nieuwe motorwagens gebouwd. Het nieuwe materieel is ook goedkoper in onderhoud. Ondanks dat veel bedrijven in Nederland hun stoomlocomotieven vervingen en spoorlijnen werden gesloten vanwege de concurrentie met het wegverkeer, werden in Limburg juist nieuwe spoorlijnen gebouwd en met stoomlocomotieven geëxploiteerd. De Limburgsche Tramweg-Maatschappij (LTM) werd in 1921 opgericht. In de jaren '20 werden de tramlijnen Maastricht - Vaals en Roermond - Sittard aangelegd. De nieuwe tramlijnen werden gebouwd met een spoorbreedte van 1435 mm. Voor de opening van de nieuwe tramlijnen in 1922 bestelde de Limburgsche Tramweg-Maatschappij (LTM) vijftien stoomlocomotieven bij de Duitse firma Hanomag. Het ontwerp van de locomotieven was gebaseerd op de inzichten van de Nederlandse ingenieur Verhoop. De locomotieven kregen de nummers 21 t/m 35 en werden tussen 1922 en 1925 gebouwd. Loc 26 werd in 1922 geleverd. De stoomlocomotieven waren de modernste, en tevens ook de laatste, ontwikkeling van de stoomtramlocomotieven in Nederland. De locomotieven waren op beide stoomtramlijnen van de LTM te zien. Vooral op de heuvelachtige lijn Maastricht - Vaals kwamen de krachtige machines goed van pas. De nieuwe Limburgse tramlijnen werden voornamelijk door politieke overwegingen aangelegd en kregen, net als in de rest van Nederland, veel concurrentie van het wegverkeer. De lijnen vervoerden minder reizigers en goederen dan verwacht. In de jaren '30 sloten door heel Nederland veel lokaalspoorlijnen en interlokale tramlijnen. Nadat de stoomtramlijnen Maastricht - Vaals en Roermond - Sittard 16 jaar lang verlies gemaakt hebben, sloot de Limburgsche Tramweg-Maatschappij in 1938 het laatste stukje van de tramlijnen. Als vervanging werden bussen ingezet. De nog relatief jonge stoomlocomotieven 21 t/m 35 werden verkocht en gebruikt voor rangeerwerkzaamheden in Duitsland en Nederland. Eén locomotief van de serie, de LTM 31, kwam bij de Nederlandsche Spoorwegen terecht. De locomotief, die het nummer NS 8301 kreeg, heeft tussen 1942 en 1947 gereden op het tramnetwerk van de Westlandsche Stoomtram Maatschappij (WSM) en de tramlijn Alkmaar - Bergen aan Zee. Locomotief 26 kwam via sloperij Dotremont in Maastricht terecht bij de firma Klockner & Co te Duisburg in Duitsland. De locomotief werd aan diverse fabrieken verhuurd als rangeerlocomotief. In 1949 kreeg de locomotief een grote revisie, daarna werd ze opgeborgen. Tussen 1954 en 1969 was de locomotief actief als rangeerlocomotief bij Sachtleben Chemie te Homberg. Vanaf 1969 was de loc drie jaar actief in Neuss. In 1972 werd loc 26 na veel zoekwerk door de Museumstoomtram Hoorn - Medemblik in het Duitse Ruhrgebied gevonden en gekocht. Aanvankelijk werd gedacht dat de SHM locomotief 21 had gekocht en onder dat nummer werd de loc ook in 1974 in dienst genomen. Tussen 1996 en 2000 kreeg loc 26 een grote restauratie, waarin hij onder andere een nieuwe ketel kreeg. Tijdens de revisie kwam men erachter dat het echte nummer van de loc niet 21, maar 26 is. Na de grootschalige revisie werd de locomotief weer in oude glorie, met het correcte nummer, in gebruikt genomen. De LTM 26 kreeg de naam van ir. Bosboom als erkenning voor de grote verdiensten die deze NS directeur voor de Museumstoomtram heeft gehad. Van het stoomtrammaterieel van de Limburgsche Tramweg-Maatschappij zijn één locomotief en twee rijtuigen bewaard. De stoomloc LTM 26 en de rijtuigen 1502 en 1504 behoren alle drie tot de collectie van de Museumstoomtram Hoorn - Medemblik. De LTM 26 is prachtig gerestaureerd, beide rijtuigen zijn opgeslagen en wachten op hun restauraties. De LTM 26 heeft vanwege haar cultuurhistorische waarde de hoogste A-status toegekend gekregen binnen het Nationaal Register Railerfgoed. De LTM-rijtuigen 1502 en 1504 hebben beide de B-status toegekend gekregen binnen het Nationaal Register Railerfgoed. | |||||||||||
![]() |
|||||||||||
Van links naar rechts: SHM 8 'Ooievaar' de NS 6513 en de LTM 26. Bello Festival 2025, 4 juli 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De LTM 26 met Pieter Bon-wagon NS 67081 in Hoorn. 4 juli 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De LTM 26 is met Blokkendoos mC 9002 'Jaap' van de Stichting 2454 CREW en drie Oostenrijkse rijtuigen onderweg naar Wognum-Nibbixwoud. Bello Festival 2025, 5 juli 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 26 is met drie Oostenrijkse rijtuigen en Blokkendoos mC 9002 'Jaap' onderweg naar Wognum-Nibbixwoud. 5 juli 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 26 is met drie Oostenrijkse rijtuigen en Blokkendoos mC 9002 'Jaap' onderweg naar Wognum-Nibbixwoud. 5 juli 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Op het station van Wognum-Nibbixwoud is de 26 aan het rangeren. 5 juli 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 6513 en de LTM 26 naast elkaar op station Wognum-Nibbixwoud. 5 juli 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Loc 26 vertrekt met drie Oostenrijkse rijtuigen en Blokkendoos mC 9002 'Jaap' vanaf station Wognum-Nibbixwoud naar Hoorn. 5 juli 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 26 rijdens het oversteken van de weg. 5 juli 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De SHM 26 rijdt met twaalf rijtuigen en een fietswagen tussen Wognum-Nibbixwoud en Twisk door de tulpenvelden. Naast de SHM 26 reed ook de SHM 30 als tulpentram. 19 april 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Loc 26 met zijn stam rijtuigen door de tulpenvelden. 19 april 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
LTM 26 uit 1922 deed mee aan de locomotievenparade. Bello festival 2024 (inclusief locomotievenparade), 5 juli 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Loc 30 en loc 26 naast elkaar. 5 juli 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De LTM 26 rangeert in Hoorn. 5 juli 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Loc 26 staat naast een steiger waardoor men de loc kan bijvullen met kolen te station Twisk. 6 juli 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De loc 35 'Griezel' rangeerde de rijtuigen een stukje richting Opperdoes. Hierna koppelde de LTM 26 tegen de rijtuigen aan voor de terugreis naar Wognum-Nibbixwoud. 6 juli 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Loc 26 wordt voor de wagons geplaatst zodat hij weldra weer van Twisk naar Wognum-Nibbixwoud kan rijden. 6 juli 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Loc 26 staat met vier rijtuigen klaar voor vertrek uit station Twisk. 6 juli 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Loc 26 is met vier rijtuigen onderweg van Wognum-Nibbixwoud naar Twisk. 6 juli 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Loc 26 is met vier rijtuigen onderweg naar station Medemblik. 6 juli 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Loc 26 rijdt met zijn vier rijtuigen en buffetrijtuig HIJSM 501 langs met Meelmolen "De Herder". 6 juli 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De SHM 26 staat in de werkplaats in Hoorn. Bello Festival (by Night) van de SHM, 21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Loc 26 staat naast Loc 30 in de werkplaats in Hoorn. 21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Gedurende de (Bello)week raakten de omC-tjes omC 909 en omC 910 van de SGB uit Goes defect. Op deze dag werden zij getrokken door Loc 26. Op de foto komt de trein Medemblik binnen gereden. Bello Festival (by Night) van de SHM, 27 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 26 rijdt met beide omC's langs het molentje aan de Broerdijk richting Wognum en Hoorn. 27 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De SHM 26 staat klaar staat voor vertrek in Medemblik. 24 oktober 2015. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een vooraanzicht van de SHM 26. 24 oktober 2015. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
SHM 26 staat klaar voor vertrek staat op station Wognum-Nibbixwoud. 24 oktober 2015. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
SHM 26 tijdens rangeerbewegingen te Hoorn. 24 oktober 2015. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Detailopnames van de SHM 26. 24 oktober 2015. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een zij-aanzicht van de SHM 26. 24 oktober 2015. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||